\u00d6nt h\u00e1nyszor \u00e1ll\u00edtotta meg tan\u00e1r a folyos\u00f3n, hogy hallotta, \u00d6n milyen \u00fcgyes volt egy m\u00e1sik tant\u00e1rgyb\u00f3l?<\/em><\/span><\/p>\nTeh\u00e1t nincs oszt\u00e1lyzat. Huss-huss! Egy sincs. K\u00f6p\u00f6d ki! Pfuj!<\/p>\n
Nem olyan \u00f6rd\u00f6gt\u0151l val\u00f3 dolog ez am\u00fagy, p\u00e9ld\u00e1ul ha interj\u00fazni megyek, h\u00e1t t\u0151lem m\u00e9g soha senki nem k\u00e9rdezte meg, h\u00e1nyas lett az anal\u00edzis szigorlatom. Ellenben amikor valaki azzal k\u00e9rkedett, hogy \u0151 minden anal\u00edzis\u00f3r\u00e1n bent volt, \u00e9s szerinte ez men\u0151, akkor \u00e9n tudtam r\u00e1 mondani, hogy vele ellent\u00e9tben nekem viszont \u00f6t\u00f6s lett a szigorlatom. J\u00f3, h\u00e1t egyik\u00fcnknek sem volt igaza, m\u00e1rmint t\u00e9nyszer\u0171en igen, de am\u00fagy \u0151 sem volt buta, csak vegy\u00fck m\u00e1r \u00e9szre: pont teljesen mindegy, ki h\u00e1ny anal\u00edzis\u00f3r\u00e1n volt bent, mint ahogyan az is, hogy n\u00e9gyes vagy \u00f6t\u00f6s lett-e a szigorlata. T\u00e9nyleg. Az a tud\u00e1s, amit nem haszn\u00e1lsz, meg fog kopni \u00e9s punktum. Sem a k\u00f6zoktat\u00e1snak, sem a fels\u0151oktat\u00e1snak nem feladata, hogy\u00a0\u00f6r\u00f6k \u00e9letedre a fejedbe verje a tananyagot. Skilleket kell elsaj\u00e1t\u00edtani.<\/p>\n
Beadand\u00f3 essz\u00e9 c\u00edme:<\/em><\/span>
\n mire val\u00f3 vajon a receptk\u00f6nyv?<\/em><\/span><\/p>\nEl\u0151reszaladtam, bocs\u00e1nat. Sz\u00f3val az elemi oszt\u00e1lyban alapvet\u0151en nem rossz, amit meg akarunk most tan\u00edtani, de val\u00f3sz\u00edn\u0171leg m\u00e1shogyan kellene. Ez a ter\u00fclet kidolgoz\u00e1sra v\u00e1r, \u00e9s a k\u00e9tf\u00fcl\u0171ista oktat\u00e1si rendszer nagyobbakra vonatkoz\u00f3 gondolatait tartja majd szem el\u0151tt.<\/p>\n
Sz\u00f3val. Oszt\u00e1lyoz\u00e1s k\u00e9s\u0151bb sincs. Nincs, \u00e9rted? Soha. Sehol. Nincs. Meg van?<\/p>\n
A mai alternat\u00edv iskol\u00e1kban divatos projekt alap\u00fa oktat\u00e1s viszont igazi kincsesb\u00e1nya. \u00c9s itt j\u00f6n a m\u00e1sodik kulcsfontoss\u00e1g\u00fa eleme a k\u00e9tf\u00fcl\u00fcisztikus\u00a0oktat\u00e1si rendszernek: teljes bizalom a pedag\u00f3gusoknak.<\/p>\n
Bizony.<\/p>\n
Nincs oszt\u00e1lyoz\u00e1s, viszont b\u00edzunk a pedag\u00f3gusokban.<\/p>\n
Hujjuj.<\/p>\n
Elhissz\u00fck r\u00f3luk, hogy \u00e9rett feln\u0151ttk\u00e9nt r\u00e1juk lehet b\u00edzni a gyerekeket. (\u00c9rtelemszer\u0171en ennek megfelel\u0151 volt a pedag\u00f3gusk\u00e9pz\u00e9s is. Ugye.) A pedag\u00f3gusok v\u00e1laszthatnak maguknak szakter\u00fcleteket, t\u00e9m\u00e1kat, melyekben jobban elm\u00e9lyedhetnek, de nem k\u00f6telez\u0151, mert nem ez a fontos, \u00e9s am\u00fagy a tant\u00e1rgyak is el vannak t\u00f6r\u00f6lve. Nincs t\u00f6ri, nincs matek, nincs rajz, nincs tesi, ja de, tesi van, csak nem \u00edgy, na, sz\u00f3val az a l\u00e9nyeg, hogy a pedag\u00f3gusok az \u00faj \u00e9r\u00e1ban ink\u00e1bb amolyan projektmenedzserek, vagy mentorok, vagy konzulensek, \u00e9s nem t\u00f6ri tan\u00e1rok, matek tan\u00e1rok vagy \u00e9nek tan\u00e1rok. Ezeket mind felejts\u00fck el, k\u00fcl\u00f6nben a gyerekek\u00a0pislog\u00f3g\u00f6rcs\u00f6t fognak kapni, amikor a matektan\u00e1r a\u00a0m\u00e1sodfok\u00fa egyenletmegold\u00f3 k\u00e9plet\u00a0jegy\u00e9ben fel\u00edr a t\u00e1bl\u00e1ra egy ferde haj\u00edt\u00e1st. Meg azt fogj\u00e1k gondolni esetleg a gyerekek, hogy van modern politika an\u00e9lk\u00fcl, hogy az energiatermel\u00e9sr\u0151l besz\u00e9ln\u00e9nk, meg adatb\u00e1ny\u00e1szatr\u00f3l. Meg hogy van orvosl\u00e1s mesters\u00e9ges intelligencia \u00e9s kultur\u00e1lis ismeretek n\u00e9lk\u00fcl. Sat\u00f6bbi.<\/p>\n
Beadand\u00f3 essz\u00e9 c\u00edme:<\/em><\/span>
\n K\u00e9rkedj\u00fcnk-e vajon azzal, ha h\u00fcly\u00e9k vagyunk valamely iskolai t\u00e1rgyb\u00f3l,<\/em><\/span>
\n illetve kinek\/minek a bizony\u00edtv\u00e1nya a jelens\u00e9g?<\/em><\/span><\/p>\nSz\u00f3val azt m\u00e1r megbesz\u00e9lt\u00fck, hogy nincs \u00f6tjegy\u0171 \u00e9rt\u00e9kel\u00e9si rendszer \u00e9s nincsenek tant\u00e1rgyak sem. Helyett\u00fck v\u00e9gre \u00e9rtelmes dolgokat lehet tanulni. Eeeeels\u0151\u0151\u0151\u0151seg\u00e9\u00e9\u00e9\u00e9ly, eeemberiiiij\u00f3\u00f3\u00f3\u00f3g,\u00a0peeeerszonaaaalbreeeending, eeeetiiikaaai k\u00e9\u00e9\u00e9\u00e9\u00e9rd\u00e9\u00e9\u00e9\u00e9seeeeek, k\u0151\u0151\u0151\u0151zlekeeed\u00e9\u00e9\u00e9\u00e9s, meg \u00ed\u00ed\u00edlyeeeeneeeek. Vegy\u00fck \u00e9szre, hogy a lehets\u00e9ges t\u00e9m\u00e1k sz\u00e1ma v\u00e9gtelen, derekas k\u00f6rbej\u00e1r\u00e1sukhoz pedig nem biosztan\u00e1rra, hanem, ahogy fentebb m\u00e1r eml\u00edtettem, mentorra van sz\u00fcks\u00e9g. Mivel azonban a pedag\u00f3gusok maguk sem gondolj\u00e1k komolyan, hogy egy ember mindenhez \u00e9rthet, amit megjegyzem, most sem hisznek, csak a rendszer nem igaz\u00e1n engedi meg nekik ebb\u00e9li nem-hit\u00fcket l\u00e1tv\u00e1nyosan vir\u00e1gozni, sz\u00f3val a k\u00e9tf\u00fcl\u00fcista oktat\u00f3k nem fosnak \u00f6sszekontakt\u00e1lni a gyerekeket olyan emberekkel, akik ojj\u00e9, esetleg nem is az iskol\u00e1ban dolgoznak. Ooops… Megint ne tess\u00e9k f\u00e9lre\u00e9rteni. Most sem fosnak, csak a rohadt titr\u00e1l\u00e1st akkor is le kell nyomni fakan\u00e1llal a gyerek tork\u00e1n tan\u00e9v v\u00e9g\u00e9ig, ha am\u00fagy m\u00e1s k\u00eds\u00e9rleten kereszt\u00fcl is pont el lehetne saj\u00e1t\u00edtani a vonatkoz\u00f3 skilleket, csak a tank\u00f6nyv valami \u00e9rthetetlen titr\u00e1l\u00e1sf\u00e9tisben szenved. (Eln\u00e9z\u00e9st, ha a titr\u00e1l\u00e1s esetleg nem is k\u00f6z\u00e9piskolai anyag.)<\/p>\n
A k\u00e9tf\u00fcl\u00fcisztikus k\u00f6zoktat\u00e1s nem az iskol\u00e1ban kezd\u0151dik \u00e9s \u00e9r v\u00e9get. Helyette az iskola egy szellemi vursli, ahol az ember folyamatosan inspir\u00e1l\u00f3dhat. \u00c9s akkor esetleg tizennyolc \u00e9vesen m\u00e1r meg tudod nevezni, mik az er\u0151ss\u00e9geid. Ami mondjuk pont egy fontos dolog lenne.<\/p>\n
Beadand\u00f3 essz\u00e9 c\u00edme:<\/span><\/em><\/span>
\n A\u00a0“fizika” meg a “f\u00f6ci” mint “skillek” versus a n\u00e9gybet\u0171s \u00c9LET<\/span><\/em><\/span><\/p>\nA k\u00e9tf\u00fcl\u00fcisztikus rendszer eg\u00e9szen tizenhat \u00e9ves korig ebben a szellemben megy el\u0151re. Ut\u00e1na, mik\u00f6zben a projekteket nem kell elfeledni, betelep\u00fclnek mell\u00e9 szakmai tanulm\u00e1nyok, melyek m\u00e1r a tov\u00e1bbtanul\u00e1st t\u00e1mogatj\u00e1k. Szakm\u00e1ra, egyetemre, b\u00e1rmire.<\/p>\n
Igen, k\u00f6sz\u00f6n\u00f6m anyuka a h\u00e1ts\u00f3 sorban a k\u00e9rd\u00e9st, kiv\u00e1l\u00f3 felvet\u00e9s, hogy m\u00e9gis hogy a f\u00e9szkes fen\u00e9be fognak\u00a0felk\u00e9sz\u00fclni a gyerekek a felv\u00e9teli vizsg\u00e1kra, ha sosem \u00edrtak dolgozatot, nem feleltek sat\u00f6bbi?<\/p>\n
Am\u00fagy de, feleltek \u00fagymond, mert voltak el\u0151ad\u00e1sok, ahol szak\u00e9rt\u0151k\u00e9nt kellett fell\u00e9pni\u00fck, de ezt csak \u00fagy mes\u00e9lem. Nem, nem a Kod\u00e1ly Zolt\u00e1n \u00e9let\u00e9b\u0151l felelt a Rezs\u0151ke, viszont nagyon \u00fcgyesen, \u00f6sszeszedetten mes\u00e9lt a n\u00e9pzene-kutat\u00e1sr\u00f3l. Igen, ez akkor volt, amikor a Lujz\u00e1cska vezette n\u00e9gyf\u0151s k\u00fcld\u00f6tts\u00e9g a t\u00e1jegys\u00e9gek zenei jellegzetess\u00e9geivel kapcsolatban kereste fel a Zeneakad\u00e9mi\u00e1n azt a kedves cimbalmos b\u00e1csit. Mehet\u00fcnk tov\u00e1bb? K\u00f6sz\u00f6n\u00f6m, sz\u00f3val a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sn\u00e9l tartottunk.<\/p>\n
Els\u0151, zsigeri v\u00e1laszom: Szerinted t\u00e9nyleg nem lehet megtanulni tanulni csak az\u00e9rt, mert k\u00f6zben v\u00e9letlen\u00fcl motiv\u00e1lt is vagy? \u00c9s az nagyon idegen felvet\u00e9s, hogy esetleg sz\u00e1z \u00e1tstresszelt t\u00e9maz\u00e1r\u00f3 sem el\u00e9g ahhoz, hogy tudatosan, bels\u0151 c\u00e9lod ment\u00e9n tanulj?<\/p>\n
Beadand\u00f3 essz\u00e9 c\u00edme:<\/span><\/em><\/span>
\n Akkor mi el\u00e9g?<\/span><\/em><\/span><\/p>\nM\u00e1sodik v\u00e1laszom: \u00fagy, hogy<\/p>\n
a) az egyetemeket ezen form\u00e1jukban elt\u00f6r\u00f6lj\u00fck, hogy helyet adhassanak a k\u00e9tf\u00fcl\u00fcisztikus m\u0171helyeknek.\u00a0Olyasmik voln\u00e1nak ezek szerep\u00fcket tekintve, mint a mai szakk\u00e9pz\u00e9s, csak h\u00e1t vegy\u00fck \u00e9szre: minthogy megint csak semmi k\u00f6ze az elavult iskolapad-tank\u00f6nyv-dolgozat szenth\u00e1roms\u00e1ghoz, v\u00e9gre hasznos is tud lenni.<\/p>\n
Vagy pedig \u00fagy, hogy<\/p>\n
b) az egyetemek saj\u00e1t felv\u00e9teli vizsg\u00e1val d\u00f6nthetik el, kit vesznek fel \u00e9s kit nem. Ergo ha orvos akarok lenni, akkor megn\u00e9zem, mit tekint a c\u00e9legyetem alapismeretnek, \u00e9s sz\u00e9pen megtanulom. Ne felejts\u00fck el, hogy tizenhat \u00e9vesen m\u00e1r hoztam egy d\u00f6nt\u00e9st, \u00e9s az\u00f3ta tanulm\u00e1nyaimat szakir\u00e1ny\u00fa ismeretekkel eg\u00e9sz\u00edtem ki. Ja, \u00e9s hah\u00f3, egyetemek, lehet \u00e1m csoportosulni, mi van, ha a PSZF meg a KVIF p\u00e9ld\u00e1ul k\u00f6z\u00f6s vizsg\u00e1t hirdet? De tudod, mit? Legyen k\u00f6zpontos\u00edtva. Nem mindegy?<\/p>\n
Ja, igen, ugye a normat\u00edva rendszert\u0151l is el lehet b\u00facs\u00fazni. H\u00e1t ja. Meg az egyetem is legyen sokkal gyakorlatorient\u00e1ltabb. Vagy… sz\u00f3val m\u00e1s…<\/p>\n
\u00d6SSZEFOGLAL\u00c1S:<\/h2>\n
A fentiekben v\u00e1zolt k\u00e9tf\u00fcl\u00fcisztikus oktat\u00e1si rendszer leplezetlen\u00fcl kidolgozatlan, de legal\u00e1bb szembe megy majdnem mindennel, ami most akt\u00edvan m\u0171k\u00f6dik. Elemei ugyanakkor mikrok\u00f6z\u00f6ss\u00e9gekben m\u00e1r bizony\u00edtottak, ez\u00e9rt ideje mihamarabb \u00e1tt\u00e9rni r\u00e1. \u00c9s vitatkozni vele. A vit\u00e1hoz k\u00e9rek konstrukt\u00edv\u00a0\u00e9rveket felmutatni, a “nekem is szar volt, m\u00e9gis t\u00fal\u00e9ltem” nem tartozik k\u00f6z\u00e9j\u00fck.<\/p>\n
Beadand\u00f3 essz\u00e9 c\u00edme:<\/span><\/em><\/span>
\n M\u0171helyem\u00a0vs. iskol\u00e1s eml\u00e9keim<\/span><\/em><\/span><\/p>\nAzaz:<\/span><\/em><\/span><\/p>\n\u00c1lmodja meg saj\u00e1t szellemi m\u0171hely\u00e9t, \u00e9s vegye lajstromba, mely pontokon egyezik meg, \u00e9s mely elemeiben k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik a k\u00f6zoktat\u00e1s jelenlegi form\u00e1j\u00e1t\u00f3l?<\/span><\/em><\/span><\/p>\n\u00a0<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
A\u00a0politik\u00e1hoz, a futballhoz, a gyereknevel\u00e9shez, az orvosl\u00e1shoz \u00e9s az oktat\u00e1shozTov\u00e1bb…K\u00e9tf\u00fcl\u00fcisztikus oktat\u00e1si rendszer<\/span><\/a><\/span><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[3],"tags":[41,39,30,40],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1251"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1251"}],"version-history":[{"count":18,"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1251\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1276,"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1251\/revisions\/1276"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1251"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1251"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1251"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}