{"id":631,"date":"2016-09-07T19:00:21","date_gmt":"2016-09-07T17:00:21","guid":{"rendered":"http:\/\/www.ketfulu.hu\/?p=631"},"modified":"2016-09-11T18:26:49","modified_gmt":"2016-09-11T16:26:49","slug":"cognitive-science-vs-storytelling-vol3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ketfulu.hu\/cognitive-science-vs-storytelling-vol3\/","title":{"rendered":"Cognitive science vs. storytelling – vol3"},"content":{"rendered":"

Aki k\u00f6vette az el\u0151z\u0151 posztokat (els\u0151 cikk<\/a><\/strong><\/span>, m\u00e1sodik cikk<\/a><\/strong><\/span>), m\u00e1r megbar\u00e1tkozhatott a gondolattal, hogy r\u00e9szben k\u00e9szen vannak, de legal\u00e1bbis l\u00e1zas munk\u00e1val k\u00e9sz\u00fclnek a gondolkod\u00f3, vagyis h\u00e1t gondolkod\u00e1shoz igen hasonl\u00f3 dolgokat m\u0171vel\u0151 informatikai term\u00e9kek. Ebben a posztban v\u00e9gre a mesemond\u00e1sra fogok koncentr\u00e1lni.<\/p>\n

\"focuse_on_storyteller\"<\/a><\/p>\n

Aki pr\u00f3b\u00e1lt m\u00e1r k\u00f6nyvesboltban mesek\u00f6nyvet v\u00e1lasztani, ad absurdum, mesemond\u00f3, \u00e9s k\u00e9sz\u00fclt m\u00e1r rendezv\u00e9nyre, az tudja, hogy a mesev\u00e1laszt\u00e1s n\u00e9ha k\u00e9ts\u00e9gbeejt\u0151en neh\u00e9z feladat. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen az els\u0151 j\u00f3 n\u00e9h\u00e1ny \u00e9vben, mert ez bizony egy olyan szakma, ahol nem m\u00e1sf\u00e9l \u00e9v m\u00falva leszel senior. (K\u00f6telez\u0151 olvasm\u00e1ny term\u00e9szetesen Zalka Csenge k\u00f6nyve: Mesemond\u00f3k m\u00e1rpedig vannak<\/a><\/strong><\/span>.)<\/p>\n

De… vissza a h\u00e1ztart\u00e1sba. Els\u0151 nekifut\u00e1sra tegy\u00fck fel, hogy esti mes\u00e9t keres\u00fcnk. Ott a polcon hatvann\u00e9gy mesek\u00f6nyv, de vajon melyik mes\u00e9t szeretn\u00e9 a csemete hallani? Sz\u00fcl\u0151k vagyunk, ma temet\u00e9sen voltunk a gyerekkel, j\u00f3 lenne most valami megnyugtat\u00f3t mes\u00e9lni. Nagysz\u00fcl\u0151k\u00a0vagyunk, ma \u00e1llatkertbe vitt\u00fck az unok\u00e1t, j\u00f3 lenne egy tuti \u00fct\u0151s mese a\u00a0koron\u00e1s daru f\u0151szerepl\u00e9s\u00e9vel, mert az\u00f3ta is folyamatosan koron\u00e1s darusat j\u00e1tszunk. \u00d6r\u00f6kbefogadott gyermek\u00fcnk van, ezt \u0151 mostan\u00e1ban kezdte el feldolgozni. Annyi \u00e9lethelyzet van \u00e9s annyif\u00e9le gyerek.<\/p>\n

Mi lenne, ha lenne egy app a tableteden, ami egy gigamega brut\u00e1l\u00f3ri\u00e1si hatalmasnagy meseadatb\u00e1zisb\u00f3l sim\u00e1n kiv\u00e1lasztja neked azt, ami a c\u00e9lnak \u00e9s a k\u00f6l\u00f6knek egyar\u00e1nt megfelel? Mi lenne, ha ez az alkalmaz\u00e1s k\u00e9pes lenne megtanulni, hogy a gyereknek mi tetszik, \u00e9s a google k\u00e9pess\u00e9geit meghalad\u00f3 relevanciaszinttel k\u00f6pne ki tov\u00e1bbi aj\u00e1nlatokat, amik m\u00e9g sz\u00f3ba j\u00f6hetnek?<\/p>\n

Egy ilyen alkalmaz\u00e1s a manaps\u00e1g sz\u00e1rnyait bontogat\u00f3 mesepszichol\u00f3gia-meseter\u00e1pia k\u00e9pvisel\u0151inek is igencsak megdobogtatn\u00e1 a sz\u00edv\u00e9t.<\/p>\n

\"storytelling_from_tablet\"<\/a>Ez az alkalmaz\u00e1s m\u00e9g nem l\u00e9tezik. De L\u00e9n\u00e1rt \u00c9vi koll\u00e9gan\u0151m \u00e9s csapata \u00e9ppen egy ilyen alkalmaz\u00e1s \u00f6tletterv\u00e9t dolgozta ki, amikor egy\u00a0CognitiveBuild n\u00e9vre keresztelt kamp\u00e1ny keret\u00e9ben minden IBM dolgoz\u00f3 kifund\u00e1lhatta, mire lehetne szerinte a Watsont alkalmazni. A\u00a0legn\u00e9pszer\u0171bb\u00a0\u00f6tletek azt\u00e1n\u00a0anyagi \u00e9s szakmai t\u00e1mogat\u00e1s mellett val\u00f3ban meg is val\u00f3sulnak. Sz\u0171kszakma \u00f6tlet, a StoryBuild nem kapott kell\u0151 t\u00e1mogat\u00e1st, de engem megfogott. Egy mesev\u00e1laszt\u00f3 alkalmaz\u00e1s, amely figyelembe veszi a gyermek jellem\u00e9t, \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s\u00e9t, kor\u00e1bbi mes\u00e9kre adott reakci\u00f3it, adott feldolgozand\u00f3 lelki gondokat… nagyszab\u00e1s\u00fa, de ma m\u00e1r nem lehetetlen elk\u00e9pzel\u00e9s. Watsonnal vagy n\u00e9lk\u00fcle, de el\u0151bb-ut\u00f3bb meg fog jelenni. Hogy h\u00e1ny \u00e9s milyen el\u0151h\u00edrn\u00f6kkel, azt m\u00e9g nem lehet tudni, de a k\u00e9rd\u00e9s nem az, hogy lehet-e, mert lehet, hanem az, hogy mikor j\u00f6n valaki, aki mindenf\u00e9le er\u0151forr\u00e1s szempontj\u00e1b\u00f3l is mag\u00e1\u00e9nak \u00e9rzi majd az \u00f6tletet. \u00c9vi\u00e9k a\u00a0le\u00edr\u00e1sban\u00a0egy\u00e9bk\u00e9nt\u00a0egy f\u00e9lmondat erej\u00e9ig azt a lehet\u0151s\u00e9get is felvetett\u00e9k, hogy az alkalmaz\u00e1s meg tudn\u00e1 tanulni egy tetsz\u0151leges szem\u00e9ly hangj\u00e1t, \u00e9s ak\u00e1r el is tudn\u00e1 mondani a mes\u00e9t ennek a szem\u00e9lynek a hangj\u00e1n. Nekem el\u0151sz\u00f6r ijeszt\u0151nek t\u0171nt a gondolat, de azt\u00e1n eszembe jutott az\u00a0\u00dajratervez\u00e9s<\/a><\/strong><\/span>. Minden mindig csak a konkr\u00e9t implement\u00e1ci\u00f3n m\u00falik.<\/p>\n

Sz\u00f3val ilyen id\u0151ket \u00e9l\u00fcnk. Amikor ilyen alkalmaz\u00e1sokr\u00f3l tudunk fant\u00e1zi\u00e1lni. \u0150r\u00fclet.<\/p>\n

\"halhatatlansagra_vagyo_kiralyfi_screenshot\"<\/a><\/p>\n

\u00c9s akkor most legy\u00fcnk egy percre mesemond\u00f3k. Felk\u00e9r\u00e9st kaptunk a pal\u00f3c agyseb\u00e9szek \u00e9ves b\u00e1lj\u00e1ra, egy negyven perces,\u00a0k\u00f6nnyed storytelling el\u0151ad\u00e1st v\u00e1rnak. V\u00e9letlen\u00fcl kiszagoltuk, hogy a pal\u00f3c agyseb\u00e9szek\u00a0k\u00f6r\u00e9ben igen n\u00e9pszer\u0171 a term\u00e9szetben lovagl\u00e1s \u00e9s a krikett, men\u0151 lenne sz\u0151rment\u00e9n ezekhez is kapcsol\u00f3d\u00f3, de persze alapvet\u0151en az agyseb\u00e9szettel foglalkoz\u00f3 performansszal el\u0151rukkolni. Feladatunk teh\u00e1t:<\/p>\n