Site Overlay

Adószám kocamesemondóknak – 3 – megkaptam, és most?

Ó, igen, átszaladt az ügy a megfelelő íróasztalokon, és kiírtak Neked egy külön bejáratú adószámot. És biztosan tudod, hogy jó is, igazán olyan kondíciókkal igényelted, amelyek a megcélozni kívánt adózási móddal összhangban állnak. Nagyon jó, akkor már csak a számlákat kell írogatni, és aztán mindent szépen be kell vallani.

Számlatömb kartonlappal

Be kell menni az első papír-írószerbe, és vásárolni kell egy számlatömböt. Legyen nálad az összes iratod és a levél, amelyben az adószámot kaptad. Elvileg az utóbbi nem kellene, de amikor én vettem a számlatömböt, akkor emiatt kellett kétszer visszamennem. Aztán azzal a helyzettel már szemlátomást nem tudtak mit kezdeni, hogy hát izé, van itt a buliban egy adószám módosítás is, szóval most felejtse el, hogy az eredeti levélben találja a helyes adószámot… Én egy A5-ös méretűt vettem, azon belül pedig olyat, ami átutalásra és készpénz-kifizetésre is alkalmas.

A kartonlap, amit a boltokban is szoktam látni áfás számla igénylésekor, nem hülyeség, én is azonnal beüzemeltem egyet, hogy ne tudjak véletlenül egyszerre 10 számlát is kitölteni csak azért, mert a tömb indigós.

szamlatombfull

Kitölteni kb. úgy kell, mint ahogy az áfás számlát szokták, áfa-kulcsnak pedig én 0%-ot írtam be. (Van valami bevett rövidítése is, hogy alanyi áfa mentes, de nem emlékszem, és nem akartam a céges környezetben megszokott n/a-t beírni, mert mégis csak magyar dokumentum.)

Három példányos indigós számla: egy zöld, ez megy a kifizetődnek, egy piros a könyvelőé, ha van olyanod, egy piros pedig a tiéd. Tartsd meg őket, legegyszerűbb, ha vagy benne hagyod a tömbben, vagy összecsomizod az adóbevallós papírokkal. Én az utóbbit csináltam.

A kifizető (megrendelő) oldalán egyébként egy csomó adat meg van jelölve, hogy meg kellene adni, amiket tipikusan nem szoktak tudni. De nem is kell… Jó, hivatalosan kell, de amúgy kb. minden számla pongyola, szóval ne stresszelj rajta.

Az eladott dolog megnevezése ugye már fontosabb kérdés, mert egyrészt illeszkedjen a szerződéshez, ha van olyan, szóval ha gyermekmegőrzésről szerződsz, akkor ne ásványvíz palackozásról szóljon a számla. Másrészt viszont meg kell találni azt a keresztmetszetet, amely az adószámod tevékenységi köréhez és a kifizető lehetőségeihez is illeszkedik. Így például nekem van egy olyan számlám, amelyre azt írtuk, hogy “szakmai rendezvényen előadás tartása”. Mert ők a mesemondást nem tudják elszámolni, de ez az “előadás” már elég gumi fogalom ahhoz, hogy mindenkinek jó legyen. Nyilván felvet kérdéseket, de ennyi rugalmassága igenis van a rendszernek.

Adatkártya a legfontosabb adatokkal

Ez nem kötelező, de roppant hasznos. A szerződés az intézményeknek a számfejtés miatt is kell, úgyhogy minden adatod legyen nálad, minimum ezek:

  • Személyi igazolvány szám
  • Adószám
  • Adóazonosító jel
  • TAJ-szám
  • bankszámlaszám

Ha van szerződés, akkor lesz majd benne pár váratlan adóbevallási kérdés, leginkább azzal kapcsolatban, hogy milyen költségelszámolást akarsz alkalmazni? Ez azért érdekes, mert a bevételből a költségeket levonva kapod meg azt a számot, amely a személyi jövedelemadó alapját képezi. Lehet tételes és 10%-os költséghányados számítást alkalmazni. Ha még nem vagy az egészben jártas, vagy kis bevételről beszélünk, akkor szerintem nem érdemes a tételessel bíbelődni, mert ha a különbözetet leosztod az adminisztrációval és információszerzéssel eltöltött órák számával, annyira siralmas óradíj fog kijönni, amennyi aligha éri meg a macerát. 2016-ban én is ráugrottam a 10%-ra, és el van sikálva.

Magánszeméllyel nem szükséges szerződést írni, akkor elég a számla is. Viszont az adóbevalláskor Neked kell az SZJA-ról gondoskodni, hiszen a magánszemély nem fizeti be helyetted. De nekem például idén az egyik nemzeti park is így járt el, én küldtem a számlát, ők pedig küldték a teljes összeget.

Adóbevallás

Ha eltelik az év, eljön az adóbevallás ideje is.

Először is. Az adót negyedévente be kell fizetni. Mit szépítsük, ez nálam teljesen kimaradt, 2017 áprilisában szembesültem vele, hogy kellett volna. Félni nem félek, kis összegekkel nem vacakolnak sokat, ennél a NAV-nak is drágább az ideje, jövőre azonban mindenképpen figyelni fogok rá.

Magát az adóbevallást a rendes adóbevallással egy füst alatt kell elvégezni, ami egyébként az új ügyfélkapus online felületen kifejezetten barátságos. Egy kis matekozást azonban igényel. Nekem több tételem is volt, olyan is, amelyik után befizették már helyettem az adót, és olyan is, amelyik után nem.

  • Ha a kifizetőd befizette helyetted az adót, azt egyebek közt onnan tudod, hogy nem a szerződésen szereplő összeg futott be a bankszámládra. De azért számolj utána, mit alkalmazott.

Példál leszerződtél 100.000 Ft-ra, 10%-os költséghányadot alkalmaztál. A 15%-os SZJA mellett így alakulnak a számok:

(Ezt úgy akartam, hogy te is számolgathass magadnak, de nem lehet szerkeszthető formában beilleszteni. Persze megírhatnám javascriptben, de tudod mit? Most nem írom meg, csak majd ha tömegek tüntetnek érte az ablakom alatt.)

A bankszámlán tehát ebben az esetben 100k*90%*85%=76500 Ft jelent meg.

Az online adóbevalló felületen a 13500 Ft adó meg is fog jelenni.

  • A másik lehetőség, hogy a bankszámládra pontosan annyi pénz érkezett, mint amennyiről a számla szól. Ebben az esetben az adót Neked kell külön befizetni.

Például az év során kiállítottál még egy számlát, szintén 100.000 Ft-ról. Mivel egységesen kell vagy a 10%-os, vagy a tételes költségelszámolást alkalmazni, most is ugyanúgy néznek majd ki a számok, de most 13500 Ft hátralékod keletkezett.

Az adóbevallásban az egész adószámos részre összesen három rubrikát kell kitölteni: az összes bevétel, az összes költség és az összes befizetett adó. A példánál maradva tehát ezeket a számokat kell felvenni:

  • 200.000 Ft jövedelem
  • 20.000 Ft költség
  • 13500 Ft befizetett adó.

Ugyanott van egyébként egy tickbox is, amelyet direkt a 10% alkalmazására találtak ki, és akkor még ennyivel is kevesebb mezőn kell elgondolkozni.

Fontos tudnivaló, és szerintem jó dolog is, hogy a 10%-os költségelszámolás alkalmazását ennyivel le is tudtuk, semmilyen más papírra nincs szükség ennek igazolásához. Ha tételes elszámolás mellett döntesz, akkor viszont meg kell őrizni a nevedre kiváltott áfás számlákat, hiszen ezekkel tudod igazolni, hogy a tétel valóban jelentkezett számodra. Idén például én már el is tettem a könyvtárbérletem kiváltásakor kapott áfás számlát, aztán majd meglátjuk, mit tudok még leírni az adómból. Lehet, hogy megint a 10% lesz a befutó, de ez év végén kiderül. Addig pedig mindenkinek azt fogom megjelölni a szerződésen, hogy a 10%-ot kérem alkalmazni, aztán legfeljebb másként döntök. Tudtommal ilyet lehet, csak az a lényeg, amint már feljebb is említettem, hogy minden, az adószámomon jelentkező jövedelmemre ugyanazt a költségelszámolást kell alkalmaznom.

Ja igen, szóval most a példa szerint van 13500 Ft elmadarásod. Legegyszerűbben átutalással fizetheted be, de itt egy részletesebb leírás ezzel kapcsolatban. A NAV oldalán is megtalálhatók a számlaszámok. Átutalás esetén a közlemények rovatban fel kell tüntetni az adózó adóazonosító számát (adószámát vagy adóazonosító jelét).

Még egy link a költségek elszámolásával kapcsolatban: találtam a NAV oldalán egy PDF file-t a 2016-os adóévben elszámolható költségekről, ez egészen jónak tűnik, itt a link a pdf file-hoz.

És ennyi. Lényegében.

Rainbow-PNG-HD

Akkor most már minden szép és jó lesz?

Ja, nem. Lesznek intézmények, akik nem tudnak (akarnak?) fizetni adószámos magánszemélyeknek. Ezért én árajánlatot is eleve így szoktam küldeni, hogy “a műsor díja X Ft, számlát adószámos magánszemélyként tudok adni”. Az egész nonszensz, hiszen pontosan ettől kap szárnyakat a kifizetéseket érintő kreativitás, de ez van. Aki ebbe jobban belelát, az esetleg megvilágíthatná, mi a gond az adószámos magánszemélyekkel. Mármint azon kívül, hogy számfejteni kell utánuk, mert azt értem, de akkor meg azt nem értem, hogy a kifizető a szolgáltatást nyújtóval miért nem állapodhat meg abban, hogy na jó, akkor én nem számfejtek utánad, te meg befizeted magad után az adódat.

Meg hát ugye emlékszünk, ez az adószám még nem ad neked TB-t meg semmit, épp csak legális, és azért mégis megnyitotta az utat jó sok kifizető felé.

Más most nem jut eszembe

Nem olyan veszélyes az egész, csak meg kell szokni a rendszerek, dokumentumok sajátos szóhasználatát, szerkezetét, és még akkor is kicsit idegesítő néha, lehetne barátságosabb. Hát mindegy, ezzel kell élni, remélem, ez a három részes sorozat megkönnyítette a dolgodat.

Még egy kis olvasnivaló 2016 májusából, érdemes átfutni: http://5percado.hu/adoszamos-maganszemely-kontra-egyeni-vallalkozo/

Üdv a klubban, és sok boldog adószámos magánszemélységet kívánok!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © 2024 Szilvi, a kétfülű mesemondó. All Rights Reserved. | Intuitive by Catch Themes